11 September 2009


Alhamdulillah.... Aku baru saja lepas berbuka puasa:-)
Ermm... Memori yang terlakar untuk hari ialah aku pergi ke kelas seperti biasa iaitu kelas tutorial dan kelas ganti bagi subjek Sastera Hikayat. Aku agak rushing hari ini kerana baru selesai menyiapkan assigment untuk hikayat. Lega rasanya. Aktiviti aku pada hari ini aku pergi ke perpustakaan untuk meminjam buku2 antropologi bagi subjek pilihan bebas. Selepas kelas aku balik ke kolej dan terus membeli juadah bagi berbuka nanti. Selepas aku berjaya mendaki tangga kolej Pendeta Za'ba yang paling curam itu, aku dapat merasakan seperti aku sedang mendaki Gunung Ledang. Pendakian itu seperti peristiwa peminangan Puteri Gunung Ledang oleh Tun Mamat bagi pihak Sultan Mahmud. Sebelum aku sampai ke blok kediaman aku terlihat kelibat beberapa ekor monyet sedang bergayut di pokok berhampiran. Aku menjadi kaku. Perasaan ku pada masa itu bercampur-baur antara takut dan bimbang. Apa tidaknya, takut kalau-kalau aku diragut monyet. Kebetulan pada masa itu aku membawa makanan. Tentunya monyet suka.
Lebih kurang 45minit aku menunggu monyet2 itu beredar dari laluan ke blok kediaman. Dalam penantian itu, sempat aku berfikir. Monyet2 itu sememangnya berani menghadapi manusia sedangkan mereka sepatutnya takut. Perkara sebaliknya pula telah berlaku kepada aku. Aku bagaikan trauma kerana pernah beberapa kali dikejar monyet. Takut. Itulah ungkapan yang wajar diluahkan. Tingkah laku monyet yang berani berhadapan dengan manusia mengimbau kembali ingatan aku kepada kisah Hang Tuah. Beliau sangat disanjungi kerana perwatakannya yang berani menentang musuh sejak kecil lagi. Keberaniannya amat dikagumi pelbagai pihak. Kalaulah Hang Tuah itu wujud...............

1 comment:

  1. cite nih aku wt sb kne imagin kwujudn hang tuah..haha..klakar plak ble bace=p
    kehkehkeh.....

    ReplyDelete

Followers